Tisdagsseglingar 2019

Tisdag 17 september

En rätt solig och fin kväll med frisk nordan, båtar med vindmätare sa att det blåste ca 8 m/s.
Seglingsledare Claes valde bana 2. Tänkt kryss/läns men det blev sträckbogar halvvind/bidevind.

Vi startade först och hade bidevind till A. Efter lite lä bakom Lambarön blev det frisk halvvind till märke 2.
Sen en bidevind tillbaka till A. Vi tyckte oss hålla avstånd till Solingen som låg tvåa.
Det blev totalt 3 varv innan vi gick i mål 18:42:11
Efter oss och Solingen kom Elan 340 sen var det ett litet hopp ner till Dehler 29:an och de övriga.

Som vanligt perfekt avslutning med Roffes korv på HSS veranda.
Vi ser nu fram emot nästa år men först så ses vi på prisutdelningen hos KBS den 10 November.

Erik, Sara och Ludde i H-båt SWE 345 Milka

Tisdag 10 september

Strålande fin eftermiddag med mycket vind, sol och värme lovade fin tisdagssegling.
7 båtar kom till start, men bara 6 startade.
Stackars S30:an hade en lite reva i storseglet från början och i den byiga vinden inför starten skörade hela seglet. Ledsamt.
Vi andra startade i tur och ordning vilket innebär att jag startar sist.
Vind från SO, kring 5m/sek, stundtals lite mer och stundtals lite mindre, men generellt avtagande.
Bana B motsols gällde vilket innebar slör/läns till märke A, därefter slör/halvvind till märke 3,
kryss till märke 1, slör till A och därefter ett likadant varv till.
Efter första varvet hade jag kommit i kapp så pass att jag bara hade H-båten och Solingen framför mig. Efter kryssen till märke 1 rundade jag samtidigt som H-båten.

Nu blev det riktigt spännande.
Solingen hade hunnit ett gott stycke på slören ned mot A och målgången.
Sakta sakta kom jag ikapp.
Med ca 5 båtlängder kvar till Solingen och lite på lovartsidan om honom, började Erik höjda.
Han ger sig aldrig tänkte jag. Vi var nog båda lite oroliga för att H-båten skulle hinna ikapp under tiden som vi var upptagna med vår ”privatare”.
Hur som helst, jag följde med Erik upp, knappade fortfarande in lite och med bara ett par båtlängder kvar föll jag av kraftigt akter om honom, fick en fin skjuts i halvvinden och kom strax ikapp i lä.
Resten är historia, som dom säger.
Erik gratulerade mig till segern vilket jag tyckte var trevligt.
(Det behövde jag efter grundkänningen på Ärtskär runt).

• Jag gick i mål 19 05 11.
  • Erik i Solingen kom bara 50 sek senare.
  • H-båten kom ytterligare 1 min 25 sek senare.
  • Därefter ett litet hopp till Maxi Racer som gick i mål 19 23 40.
  • Avance 36, 19 28 35.
  • Cumulus, 19 32 05.

Som vanligt fin avslutning vid grillen i den ljumma sensommarkvällen.
Tack för det Roffe!

Ola i JS9000

Tisdag 3 september

En kväll med sydlig ganska byig vind under bitvis mörka moln.
Bana 1 efter lite båt till båt överläggningar.
Detta visade sig bli ok med några slag från A till 1 och läns tillbaka.

Vi startade först och hade öppen bog till A. Babordsbogen ledde närmast mot 1. Så vi sträckte så gott vi kunde och försökte att slå på vriden.
Till märke 1 och även på länsen tyckte vi oss hålla avstånd till Solingen som låg tvåa.
Efter rundning av A och ut på andra kryssen valde vi samma taktik och började med en lång sträckbog.
Solingen knaprade in något på denna kryss.
På sista länsen lyckades vi att hålla avståndet till den jagande solingen och mestadels precis plattläns.

• Vår målgångstid blev 19:06:36.
  • Efter oss och Solingen var det hopp ner till S30:an och de övriga.

Extra kul denna gång att en till H-båt var med!

Som vanligt perfekt avslutning med Roffes korv på HSS veranda.

Erik och Sara i H-båt SWE 345 Milka

Tisdag 27 augusti

Sensommaren visade sig från sin bästa sida, dvs soligt, varmt 25 grader och vind ca 3-5 m/s. Bana 1 var ordinerat av seglingsledningen i den från början sydliga vinden, vilket var rätt men ändå blev fel då det vred till SO. Prognosen var SO men svårt att veta att prognosen skulle stämma. Bana B motsols hade varit optimalt.

Seglade med Martin denna gång och vi tog våra ordinare positioner, dvs jag som rorsman. Vi bestämde oss för att köra gennaker från start. Nedtagning vid märke A och mot märke 1 blev det sträck. Mot slutet av banbenet passerade vi Kantarellen och rundade samtidigt med en annan båt. Återigen gennackersättning och vi kunde köra hela benet utan gipp vilket såklart gynnade oss. När vi närmade oss märke A hade vi passerat alla båtar utom den ledande H-båten och Solingen. Ny sträck mot märke 1 och efter rundning hade vi Solingen och H-båten inom räckhåll. Pånytt sättning av gennakern och bara att köra på utan gippar. När vi passerat Lambarudd kunde vi passera H-båten i lovart och gå i mål först i den fantastiska seglingskvällen. Efter oss kom H-båten och därefter Solingen på 3:e plats. Övriga båtar hade en bra bit fram vid denna trios målgång. Shorthand-manövrarna fungerade bra denna gång.

• Vår målgångstid var 19.07.30 och idealtidens (69 min och 38 sek) målgångstid är 19:24:39. Svenska seglarförbundets rekommenderade intervall, dvs +-10%, innebär att målgång skall ske mellan 19:17:41 och 19:31:36, mao ganska långt därifrån. Efter målgång blev det förmodad korvgrillning och öl.

/Michael & Martin

Tisdag 20 augusti

Under ett par dagar så hade vindprognosen svängt lite mellan väst och syd. Framåt eftermiddagen så sas SW vridande mot syd.
Vid halv sex valde seglingsledaren Claes bana 2 i den sydvästliga vinden. Dock kom vridet mot syd och bana 1 valdes.
Detta visade sig bli utmärkt med fin kryss från A till 1 och läns tillbaka.
Vinden var sagd att bli byig 5-11 men blev nog snarare 4-7.

Vi startade först och hade öppen bog till A. Efter rundning av A var vi lite osäkra på om vi skulle mer ut på Lambarn, där vi trodde att det blåste bättre eller hålla mer vänster mot Lovön, om det skulle vrida mer vänster.
Det blev lite mitt emellan och vi försökte slå på de vrid som var.
Till märke 1 och även på spinnackerlänsen tyckte vi oss hålla avstånd till Solingen som låg tvåa.
Efter rundning av A och ut på kryssen valde vi att gå närmare Lovön jämfört med Solingen som fick mer vind ute på Lambarn och knaprade in.
Sista länsen blev en triller med den jagande solingen och mestadels precis plattläns.
Men vi höll undan och gick i mål några båtlängder före Solingen.

Allt som allt vart det fin seglingskväll med stabil lagom vind.
Samt perfekt avslutning med Roffes korv på HSS veranda.

Erik, Anders och Ludde i H-båt SWE 345 Milka

Tisdag 13 augusti

Första seglingen i ”höst-rundan”. En fin kväll. Prognosen talade om SV-vind mellan 3-6m/s och inget regn. Benke och jag var tidigt ute och kollade. Vinden var då omkring V men mycket skiftande i både styrka och riktning.

Bana 3 meddelades från Maxi R, dvs kryss-läns (A-3-A osv). 10 båtar kom till start, ett bra gäng. Vi startade ca 3 minuter senare än vanligt eftersom vi ville segla lite spinnaker inför Ärtskär Runt. Det kändes också fördelaktigt med tanke på banan.

Sträckbog efter starten mot A. Där blev det ganska trångt med båtar. Fick en fri SB efter vändning nära land. Mycket svajig vind, gick inte att vända på varje skift. Nära märke 3 blev det knepigt. Stora skift och vindhål. Accenten var då långt före, också H-båten. Rundade som 3 och satte spinnaker, som också H-båten gjort. Blev då ännu tydligare hur svajig vinden var. Avståndet till H-båten minskade snabbt när vi fick ett par ”privatare”. Tätt vid A-rundningen. H-båten var ikapp Accenten och vi lite efter. Fick ett bra första ben på kryssen och vid möte med H-båten var vi före.

Avtagande vind och risk för vindhål gjorde att vi bevakade H-båten. Seg rundning av 3. Dåligt drag i spinnakern och på halva länsen kom H-båten med stor fart från ett mer nordligt läge efter att de gjort en tidig gipp. Gipp och lovning, lyckades få tag på samma vind och hålla avstånd. Vid målgången hade vinden ökat till att vara ganska frisk NV. Klockan visade då 19:12:05.

• Det var svårt att ha någon koll bakåt i fältet och därför är beskrivningen av vad som hände där väldigt knapphändig. Såg dock att Micke med Elan 340 kom snabbt på sista länsen och passerade flera båtar. In som trea. Avance 36 kom in som fyra men meddelade att de kolliderat med märke och därför utgått.

Roffe hade som vanligt bra drag i grillen och gott om korv och dricka. Trevlig avslutning på kvällen. Jarle och Anders (S-30) bjöd på bogsering till KBS, tackar och bugar.

Erik & Benke Soling SWE 104

Tisdag 25 juni

I vädret som var molnigt och inte så varmt kom kom åtta båtar kom till start, doch inga problem att köra i kortbyxor. NO 4-5 m/s från start som höll i sig under kvällen. Bana B motsols var ordinerat av seglingsledningen. Seglade med Martin denna gång som tog rollen som rorsman. Det var kul att vara gast som omväxling. Det var undanvindstart och vid märke A var det bara att gippa och fortsätta mot märke 3. Mot märke 3 höll vi undan för JS9000.

Fin kryss mot mot märke 1.  Efter rundningen blev det sättning av gennakern igen mot märke A. Vid märket blev det spännande att gippa då vi kom in brant och skulle fortsätta med gennakern mot märke 3 igen. Gippen gick bra även om man får uppfattning att bojen ligger närmare land än vad den gör. Vid märke 3 var vi nästan ifatt de första båtarna, dvs H-båten och Solingen. Efter rundning passerade vi H-båten ganska snart men att segla om Solingen tog en bra stund.

Ca 200 m från mål lyckades vi pressa oss förbi från lä och säkra en position framför Solingen. På tredje plats kom H-båten. Vår målgångstid var 19.15.53 och idealtidens (69 min och 38 sek) målgångstid är 19:24:39. Svenska seglarförbundets rekommenderade intervall, dvs +-10%, innebär att målgång skall ske mellan 19:17:41 och 19:31:36, mao inte så långt ifrån. Efter målgång blev det säsongsavslutning med traditionsenligt grillad korv och öl som smakade riktigt bra.

/Ha en trevlig sommar! Michael &Martin

Tisdag 18 juni

I det soliga och hyfsat varma vädret kom åtta båtar kom till start, dock mycket tunt med vind från NO vid start. Bana B motsols var ordinerat av seglingsledningen. Troligen skulle det bli tufft för de tidigt startande båtarna att hålla undan. Jag har kommit fram till att Elanen går bra om man tvistar storen max i mycket lätta vindar.

Vinden vred sakta mot syd på väg mot märke A, vilket var enligt prognos. Accenten rundade först därefter jag och S30:an. JS 9000 kom kort därefter. Efter rundning av märke A kom lite vind. JS 9000, seglade om oss före märke 3. På kryssen mot märke 1 tog vi dem. Efter rundningen blev det tunt igen och de försökte segla om.

Vi seglade parallellt länge men de lyckades till slut segla om en bit i lä. Dock gippade de till babord framför oss då vi kom för styrbord och då var det bara för dem att snurra. Vi kunde då gå i mål efter ett varv som etta före JS 9000 och S 30:an. Efter målgången började det regna med ökande vind.

Jag och dotter Andrea åkte direkt hem och var inte med på den trevliga korvgrillningen.

Michael Bergsten

Tisdag 11 juni

Väder såg inte så bra ut på morgonen. Men det blev inget regn men fin stabilt NO vind i 4-6 m/s  för seglingen.

7 båtar kom till start. Trevligt med tre nya för i år, en ny-gamla Michael med sin Elan 34, Marcus Molander med sin First 285 och Bengt Hunyadi med sin classic Kryssare H6. I övrigt  Maxi Racer, Cumulus, JS 9000 och jag själv i Dehler 29.

Bana 1, med fin kryss-läns, valdes rätt av Maxi Racer gänget.

Kryssaren startade först sedan Cumulus, Maxi R, First 285, Dehler, Elan, JS9000. Efter A-märket blev det plattläns med spirad fock i lite skiftande vind mot 1-märket. Passerade Maxi R och knappade in på de andra framme båtar. Elan såg farligt ut, trots att den startade ganska långt bakom. Vinden tilltog och stabiliseras runt 5 m/s – 6 m/s. Kämpade mot Cumulusen och passerade i sista slag mot A märket. Det blir minst ett varv till. Efter rundningen hade bara Kryssaren framför. Plattläns igen, passerade Kryssaren halvvägs ner mot 1. Först vid 1 -märket. Nu det gällde att hålla ut Elan. Elan konstant knappade in men höll undan.

• Målgångstid 19:08:30. Det var tätt målgång efter – Elan 34, Kryssare H6, JS9000, First 285 med Maxi R knappande in nära bakom, och Cumulus som kämpade på trots skadade storskott.

Korven var färdigt och satt fint. Tack igen Roffe.

Vind hade mojnat och hade fin motorgång tillbaka till hemhamnen.

Guy, Dehler 29 SWE 330

Tisdag 4 juni

En strålande dag, sommarvärmen hade kommit. Jag och Sven-Erik var tidigt ute och kollade vindarna. Claes var bortrest och vi fått frågan om att välja bana. Det kändes kul. Vinden låg relativt stadigt på SSV, ca 3-5m/s. Det blev bana 1, dvs. kryss-läns (A-1-A)

Sex båtar kom till start. Trevligt att se Jarle med S-30an igen. Övriga var Maxi Racer, Dehler 29, JS 9000, Avance 36 och vi i Solingen

Vi startade först, tätt följd av Maxi R. Slör till A-märket och sedan kryss mot 1. Försökte fundera på ”vind-böjar” runt Lambarudd och vägval men det blev ett ganska långt första slag ut på fjärden. Lathet? Närmare 1-märket blev det skapligt vindsnurrit. Med lite tur fick vi ett bra spår med fina lyft. Rundade först med litet avstånd till Maxi R. Sedan var det distans till de snabba båtarna som kom ”ångande”. Plattläns mot A, god fart. Märkte av vindböjen runt udden. Tidigt framme så det blev ett varv till, med i stort samma förhållanden. Fortfarande fin vinden.  Provade lite annan väg mot 1-märket men kom i o-takt med flera skift och det gick lite trögt. De snabba båtarna kom tydligt närmare. Fick dock bra fart på länsen och kunde utan svårighet hålla undan. Målgängstiden 19:17:15. Ola med JS 9000 lyckades göra om manövern från förra veckan, dvs. att passera det övriga gänget på mål-rakan.  Ordningen i mål: Soling, JS 9000, S30, Avance 36 (efter kamp med Maxi R), Maxi R och Dehler 29 (snygg målgång med spinnaker)

Trevlig avslutning på verandan, korv och öl. Roffe gör ett bra jobb

Fick bogsering av Jarle, snabbt och bra.

Erik & Sven-Erik Soling SWE 104

Tisdag 28 maj

Fin vind och bra väder om än lite molnigt inledningsvis. Vinden skapligt konstant i riktning, S- SSV, 4-7 m/s.

Fem båtar kom till start, bland dem Ola med sin JS 9000 som inte varit med på ett tag. I övrigt flera från det ”flitiga gänget”, Maxi Racer, Dehler 29, Cumulus och jag själv i Solingen. Bana 1, kryss-läns, valdes.

Cumulusen startade först och fick ett bra försprång, sedan Soling, Maxi R, Dehler och JS9000 som satsade på något undanvindsegel. Efter A-märket blev det en bra kryss mot 1. Stundtals lite väl mycket vind för att segla solo, burkade så mycket som orken räckte till. Kul segling. Var först vid 1-märket efter att prickat det på stort avstånd….ingen bra taktik. Resten kom i en klump, förutom Ola som måste startat skapligt sent. Plattläns med spirad fock mot A. Märkbar vindböj på fjärden, närmare A kom vinden ner SO. Ett varv till enligt klockan. I stort samma förhållande, kanske något byigare vind och inte samma höjd på första benet. Blev ett par extra slag mot märket för att inte riskera överhöjd. Plattläns med god fart följde.

• Målgångstid 19:14:05. Ola hade kommit närmare klungan och passerade de övriga på undanvinden med branta skärningar. Målprotokollet skrevs till Soling, JS 9000, Maxi R, Cumulus och Dehler 29

Korv och dricka satt fint efter seglingen som kunde avslutas ganska tidigt. Som vanligt välgrillat och smakligt. Tack till Roffe

En fin färd mot KBS med solnedgång i aktern. Tack Guy, Dehler 29-an, som ställde upp med bogsering.

Erik, Soling SWE 104

Tisdag 14 maj

Första seglingen i årets serie. Skapligt väder om än lite kallt. Under dagen NV-vind 2-4 m/s men prognosen talade om ett vindshift till SO under kvällen.Vid start var vinden fortfarande NV men avtagande. Bana B valdes, triangel A-1-3-A. Startade först i det lätt-räknade fältet, fyra båtar. Efter start avtog vinden ännu mer och det blev knepigt att nå A-märket som läades av Lambarön. Omega 34 som startade sist hade det extra jobbigt. Mot 1-märket gick det otroligt trögt. Både Maxi Racer och Dehler 29 gled förbi.Strax innan märket kom plötsligt kraftig vind från SO. Maxi R rundade förs, tätt följd av Dehler 29.  Lyckades få ett lovartsläge på Dehlern efter rundningen, BB-slörbog, och kom förbi. Maxi R blev täckt av Dehlern och halkade efter något. Det var ordentligt tryck i byvinden. Kamp om lovartspositionen. 3-märket kom snabbt. SB-gippade före Dehlern och Maxi R till en innerplats och rundade först.Snabb halvvindsbog mot A-märket, konstanta avstånd, Dehlern ”hack-i-häl”. Målgångstid 19:19:45After-sail på HSS veranda. Roffe hade som vanligt bra koll på grillen. Grillkorven och drickat satt riktigt bra. Fin hemfärd till KBS, sol i ryggen och en snabb bogserbåt; Dehler 29-an som Rita hade tidigare men som nu seglas av Guy.

Tisdag 21 maj

Högsommarvärme och skaplig vind!!!! Andra seglingen för året bjöd på rena propagandavädret. Vind mellan 0 och SO, 3-4 m/s, men med en hel del turbulens. Bana 3, kryss-läns

Antalet startade ökade med 25 % jmf med förra veckan, dvs. fem kom till start. Benke och jag passade på att lufta nylonet som en uppvärmning inför Jungfrusundsregattan kommande lördag

Plattläns i starten, mot A-märket. Cumulusen, som startade först, hade ett bra avstånd. Enkel segling mot märke 3, slör-läns, men med betydande vindskift eller vindböjar, svårt att veta vilket. Avance 36-an, som var lite efter, hängde med bra. Vid märke 3 hade vi kommit upp en placering. Cumulusen fortfarande först. Kryssen som följde var ingen vidare för vår del. Dåligt vägval mitt i banan och överhöjd mot märke A. På undanvinden passerades Cumulusen. På kryssen hade vi ett öga på Avancen som var närmast efter, i stort sett konstant avstånd. Nära Lambarön kom ett motvrid som betydde att två extra slag och som förmodligen också innebar att banan bara blev två varv. Målgångstid 19:05:15, dvs. dryga minuten förbi gate-tiden. Båtarna efter oss blev Avance 36, Cumulus, Maxi R och Dehler 29. Nyttig genomkörare för vår del med spinnakerhanteringen, som fungerade bra

Roffe hade som vanligt bra koll på vad som hände på banan och hade allt klart när vi kom ni till ”after-sail” . Välgrillat och smakligt.

Guy, Dehler 29-an, bjöd än en gång på bogsering till KBS. Tack Guy.