Tisdagsseglingar 2016

Avslutning den 13 november

Söndag den 13 november samlades vi traditionsenligt för att avsluta säsongen och prata igenom förslag till nyheter inför kappseglingen 2017. HSS, HBK och KBS deltog och idéer saknades inte. Mats Schärbergs seglarkaka hjälpte till, i år i form av en gudomlig drömtårta. Beslutade förändringar, såväl när det gäller bana som tider, kommer att publiceras på HSS hemsida där all information, om tisdagsseglingarnas genomförande, finns. Såväl bana som regler och tider samt länk till SRS-listor finns där. På KBS hemsida finns alltid resultaten med kommentarer publicerade.

6 klubbar och 23 seglare har deltagit under årets totalt 13 seglingar. Rekord i deltagande faktiskt, mer än 10 seglare i snitt/segling och det är bra gjort med tanke på att det är så många seglingar och inte nödvändigt att delta i alla för att få räkna sin placering. 8 seglingar räknas och har man fler tas de sämsta resultaten bort.

KBS tog hem vandringspriset i klubbtävlingen. Så har det varit sedan några år tillbaka men HSS lurar bakefter så vi får se hur det blir nästa år.

• 1:a priset gick till       Erik Mellström, Soling, KBS
  • 2:a     ”           ”       Erik Hagland, H-Båt, KBS
  • 3:e     ”           ”       Ola Falk, JS 9000, HSS
Tisdagssegling Sergrare 2016
Tre glada tisdagsseglare, från höger, segrare Erik Mellström KBS, mitten Claes Ernow seglingsledare HSS, vänster Erik Hagland KBS blev stark 2:a.

Tisdagsseglingarna går ju ut på att det skall vara kul, enkelt och utvecklande att segla. Därför är det viktigt att delta.

”Flit-priset” för mesta deltagande gick till Richard Möller i Maxi Racer, HSS. Förutom att han varit flitigast så blev han dessutom 5:a så vi får se upp med HSS nästa år.

Lite nyheter hann vi att besluta om också. Det är att:

• Pga mörker startar vi 30 min tidigare de 3 sista seglingarna på hösten
  • Pga dåligt med vind ibland lägger vi till ”fönstret” på 30 min för att så många som möjligt skall ta sig i mål och få en placering (det skall löna sig att segla)
  • Vi utökar antalet möjliga banor genom att använda de märken som finns även till att segla kryss-läns-bana. Seglingsledare väljer och signalerar bana.

Den sista vårseglingen före midsommar samlas vi på HSS veranda och, förutom den sedvanliga korvgrillningen, utvärderas hur förändringarna fungerat.

Under tiden som vi pratade och drack kaffe hade jollegänget också utvärdering. Det var bara det att dom hade seglat också tidigare på dagen. Det hade inte vi.

Väl mött på Lambarfjärden 2017

Rita Annell, Seglingsansvarig KBS

Resultat och segrarens berättelser

Tisdagen 17 maj

Så var seglingssäsongen igång igen……kändes lite ringrostigt.

Nytt för året är fler banalternativ. En extra triangel (bana 2) som seglas på samma sätt som gamla 1:an, mot- eller medsols och antal varv efter vad klockan visar. Nu finns också RSR-talen med tre decimaler att hålla reda på.

Kvällen bjöd på kyligt väder och ganska täta moln, men några solglimtar fick vi allt. Vinden var växlande i styrka ca 3-7m/s, omkring syd. Bana 2 och motsols var hissat med signalflaggor i masten på Omega 34:an, Claes nya båt. Sju tappra besättningar kom till start. Nya bekantskaper var en Shark 24 och en Scampi och att Ola (fd E-kanoten) nu seglade med köl, ett spjut på 9m (JS 9000)

Vi som seglar Soling gillar att kryssa och det blev lite skoj på kryssbenet, det bände till ganska bra stundtals. Inga incidenter syntes men Elan 340:an bröt efter ett knappt varv. Det gick ganska fort och 2,5 varv klarades av innan målgången 19:37:07.

Varmt kaffe och korv smakade utmärkt för frusna seglare. Som vanligt trevlig stämning på HSS-veranda

Erik & Benke // Soling SWE 104

Tisdagen 24 maj

11:a båtar på startlinjen så här tidigt på säsongen! Kul att vi är så många som är intresserade av kappsegling här ikring. Vi hann med två varv + ett märke, motsols på bana 2, i den bitvis friska och byiga vinden från NNV.

Vid sista rundningsmärket var det jämt mellan Safiren, A22:an och oss i JS 9000. Vi lyckades ta oss upp på lokvartssidan av de andra båda båtarna och höll det läget tills vi var förbi och kunde börja falla en aning för att undvika ett rejält lufthål de sista båtlängderna strax före mål. Har gällde det att inte komma för nära Lambarön och bli omåkt på utsidan.

Det var ett tight och roligt race. Vi hade marginalerna på vår sida och gick i mål 19:37 en knapp minut före A22:an och Safiren. A22:an kom före Safiren med bara en fördäckslängd! Ytterligare 1 minut senare gick Shark 24:an i mål och sedan följde resten av båtarna med bara någon eller ett par minuters mellanrum.

Tack allesammans för rolig segling och tack HSS för god korv & öl och trevligt eftersnack, hälsar

Ola & Helena i JS 9000.

Tisdagen 31 maj

Vilken Fantastisk kväll!

Utöver lagom vind, 3-6 m/s, sol så sågs folk bada! Vi fick en fin segling i behagliga vindar, med relativt stabil riktning, +-10 grader. Banan valdes till nummer två motsols av seglingsledare Claes, mest beroende på att ett märke för bana ett är borta. (I eftersnacket så tog ”pensionär Claes” på sig fixa ny C1-boj) Så kanon att vi nu vi har två banor att välja på.

Seglingen vart lite av att åka runt med fokus på trim. Som tur var så var sonen Gustav med som med sin vana vid jolle kunde småtrimma hela tiden och därmed hålla farten uppe. Totalt blev det två hela varv runt bana två. Men det var nära ett ben till, då vi gick i mål kl 19.23.43, så bara 1,43 över tiden för ett ben till.

Som alltid en bra avslutning på HSS verendan med korv och eftersnack. Detta var vår första Tisdagsegling för denna säsong. Ser fram emot fler!

H-båt, SWE 345, Milka, Erik och Gustav

Tisdag 7 juni

Ännu en bra Tisdagskväll med segling. Blandad molnighet med rätt kraftiga åskmoln med regnig ”underdel”, men inget regn på oss. Dessa moln gav oss lite struliga vindar mellan NV vridande till syd mellan 1 till 5 m/s. Häftigt var de cirkulära regnbågarna runt dessa moln över oss. Banan denna gång blev nr 1 motsols, tack Claes för nytt C1 märke!

Vid start var det ok vind från NV till VNV, som ganska snart dog ut och fick oss att mer eller mindre driva till märke C1. Efter att vi rundat C1 kom några puffar från NV som fick oss bli nervösa att hela fältet skulle komma med vinden.

Dock mojnade det en gång till och när vinden kom igen så kom den mer från syd vilket gav god fart till märke B1. Efter rundning av B1 blev det sträckbog till A-märket som vi rundade vid 19.08.

Så ett ben till runt C1 och sedan mot mål. Det blev ganska struligt att runda C1 då vinden vred kraftigt då den lämnade land. Sista biten mot mål vart blev lite tight då Solingen och Avance 36:an närmaste sig hela tiden. Men vi tog oss först till mål kl 19.41.52.

Den nya grillen sköttes excellent av Roffe och korven var som vanligt fantastisk!

H-båt SWE 345, Milka, Erik och Gustav

Tisdag 14 juni

Kappseglingsledare för kvällen var Rita som visade på bana 1, motsols. Ingen jacka ovanpå flytvästen den här gången, förhållandevis varmt och skönt med vind från sydost. Det tryckte på ganska bra när vi låg och halvvindade fram och tillbaka mellan Hässelby holme och Strandliden i väntan på vår start kl 18, 16, 06. Läns för babord bort mot Lambarön sedan slör/halvvind upp till första märket mot Svartsjölandet. Gissningsvis vindstyrkor kring 5 – 6 meter och lite byigt.

Så här dags hade vi ännu ingen kontakt med ledarbåtarna i fältet men i slutet av första kryssen upp mot flaggan/märket vid Lovön hade vi börjat närma oss (men H-båten låg fortfarande långt före) tack vare rejält lyft för på babordsbogen ganska nära Svartsjölandssidan. Det var överraskande bra att gå där. Efter rundningen blev det en ganska öppen slör ned mot Lambarön igen, och så slör/halvvind upp mot Svartsjölandet. På slutet av detta ben var vi ikapp Solingen men strax efter rundningen, på kryssen, var de åter före oss. Kunnigt folk i den där båten, höga och snabba.

Men vi kom tillbaka efter rundningen vid Lovön och på vägen ned mot Lamarön var vi åter förbi Solingen. Nu återstod ett halvt varv och H-båten som alltjämt var i ledning. Med vindriktning och styrka som passar oss och vår båt gick vi om H-båten strax för Svartsjölandsmärket och med öppen sträckbog tillbaka mot mål kunde vi behålla vår lilla ledning.

Tack alla för en fin och rolig tisdagskväll och tack HSS för, som vanligt, en trevlig stund och god korv & öl!

Ola & Helena i JS 9000

Tisdag 21 juni

Ännu en fin kväll sommarsolståndet till ära!

Kvällens väder var sol mellan två områden med skurar, vi fick kanske fem droppar regn på oss. Vinden var SV 2-5 vridande mot väst och mojnande. Tävlingsledare Richard i Maxi Racer satte flaggor för bana 2 i motsols riktning.

Startförhållandena var lite luriga då omkringliggande moln ibland gav puffar och ibland nästan ingen vind. Vi hade tur och fick lite puff i starten och halvvindade sen till A-märket. Lovade sen upp mot C2-märket, som vi inte såg i motljuset, men lärt oss att det ligger i 270 grader. Slog runt märket för att komma ut i vinden och bort från den grunda udden.

Kryssen upp mot B2-märket blev för oss en balans mellan att få ostörd fri vind ute på fjärden och ligga till höger när högervridet skulle komma. Det gick ganska bra men vi vart osäkra om vi seglade rätt bana då alla andra låg så långt ute på fjärden som om de seglade mot B1-märket. Sträckbog till A-märket. Då vi rundade A-märket väl före 19.05 så blev det (minst) ett varv till. Sträckbog till C2-märket. Vi hade samma balansgång vid kryssen till B2-märket denna gång då vi hade samma vindriktning som vid första kryssen. När vi sen halvvindade/slörade till A-märket/mål så kom nog vridet.

Mål passerades 19.26.06. Sista båt klarade inte att gå i mål 20.00 men hade nog klarat att gå i mål före kl 20.06, 30 minuter efter första båt i mål. Tycker att vi nu borde tillämpa denna ”30 minuter efter första båt i mål regel” som vi kom överens om i höstas.

Ännu en mysig avslutning på HSS veranda! Och extra tack för det vegetariska alternativet.

Erik och Gustav i H-båt SWE 345 Milka

Tisdag 28 juni

Sista seglingen i våromgången genomfördes i ett fint soligt seglarväder, ca 18 grader. Trevlig att det nästan alltid är sol på tisdagar!

Banalternativet blev bana 2 medsols. Vinden var ca 2 –  5 m/s (tunnare neråt Färingsölandet) med en ganska varierande vindriktning mellan ca 190 –  260 grader, och en grundvind runt 220 grader. Bra kryss från A – B2 på de båda varven som kördes då det gällde att hålla koll på vriden.

Då vi kör en liksidig triangelbana blir det tyvärr aldrig någon läns då man strävar efter att få en bra kryss. Då jag inte hade min ordinarie gast ombord plockade vi inte fram undanvindsseglen. Dick gick ju bra till slut även om det länge såg ut som att vi inte skulle gå i fatt och förbi Solingen. Även på omräknad tid slog vi Solingen, men det var knappt. De hade 26 sek på sig men behövde 28 sek för att skära mållinjen.

1:a blev Elan 340 (19:37:22), 2:a Soling (19:37:50) och 3:a (19:41:22). Totalt 10 båtar deltog. Ha en trevlig sommar så ses vi till höstomgången!

Hälsningar Michael

Tisdag 9 augusti

Första seglingen i höstserien bjöd på tuffa förhållanden. Väderprognosen under dagen talade om SV-vind 8-13 m/s, vilket säkert bidrog till att bara 6 båtar kom till start. Några hade letat djupt in i segelgarderoben och hittat stormfockar etc.

Bana 1 och medsols seglades, vilket gav kryss till B- märket. För kvällen var vi i Solingen full besättning, dvs 3 man och med allt ute på kanten gick det att segla utan alltför mycket vatten in i båten. Kryssarna var hårda och undanvindarna fräsiga. Till sista kryssen ökade vinden ytterligare och det blev en riktig kamp. 2,5 varv seglades.

Efter målgången väntade vi in de övriga båtarna i lä bakom Lambarön. Målgångstiden blev 19:27:30.

Tyvärr kunde vi inte gå in till ”after-sail” pga vinden (ingen motor). Övriga båtar seglade också iväg, förutom Maxi racern från HSS. Synd om det fanns korv och tillbehör som inte blev uppätet.

Erik, Björne & Markus // Soling SWE 104

Tisdag 16 augusti

Först en eloge till alla er som var ute och körde förra tisdagen. Jag tyckte det var väl mycket vind att sticka ut i och blev både förvånad och imponerad när jag från land såg flera båtar komma till start. Respekt!

Så till gårdagskvällens segling som även den bjöd på tät luft. Rita, som har vindmätare ombord, berättade att den stundtals visade på 12m/sek. Och det kändes i båten. Mestadels körde vi med mycket löst skotad stor för att inte krängas ned och lova upp, men det hände förstås ändå.

Vindriktningen var kring N – NV och tävlingsledningen valda bana 2, medsols. Det innebar, efter första sträckan från starten till Lambarön, 6 st öppna sträckbogar och 2 st kryssbogar, banan x 2,5.

Märke C2 saknades för kvällen men första båten att runda gjorde det där märket borde ligga och resterande båtar följde efter enligt ”följa John”-principen.

De öppna bogarna passade oss perfekt och under hela seglingen närmade vi oss tätbåtarna mer och mer. Inför rundningen till näst sista sträckbogen hade vi Erik i Solingen och Bo i Safiren framför oss. Vi valde ett ganska högt spår efter rundningen för att inte riskera att hamna i lä.

Så småningom passerade vi Solingen, nu var frågan om vi skulle hinna ikapp Safiren före rundningen till sträckbogen tillbaka mot mål. Bara med några få båtlängder före märket passerade vi, rundade och satte kurs tillbaka mot mål.

Målsträckan var lite brantare och avståndet mellan båtarna var ganska konstant. Hade Safiren rundat före oss är det tveksamt om vi kunnat passera den. Nu kom vi först, 19.35.16. Safiren 2:a, 19.36.00. Solingen 3:a, 19.37.04.

Som vanligt en trevlig avslutning på kvällen med korv, öl och lite eftersnack hos HSS. Tack för det, hälsar
Ola & Helena i JS9000

Tisdag 23 augusti

Äntligen sommar med sol och värme efter några blåsiga och kalla augustiveckor! Vind från väst 3-4 m/s som i avtagande vred ner mot ca 250 grader. Seglingsledningen i Safiren signalerade motsols och bana 1. Bra, enligt vår plan då det är lite pyssel att få ordning på två undanvindssegel som båda är kopplade med gajar och fall. Vore trevligt att få sällskap med fler båtar som sätter undanvindssegel J.

Vi undrade var alla var på väg på första kryssen. Varför så långt ut på vänsterkanten?? Jag tog upp min banskiss för att kolla vad som gällde för bana 1. Vi slog mot C1 och till vår förvåning rundade flera båtar märke B2. En handfull av dessa båtar fortsatte att segla en blandning av bana 2 och 1 medan övriga rättade till misstaget och rundade C1. C1-B1 avklarades med gennaker och B1-A med code1. På andra varvet vid C1 hade Solingen rundat och var på väg ut, i mycket lätt vind, åt vänster sett från C1. Vi undrade återigen vad som var på gång då Solingen rundat före 19.05 vid A-märket. Vi rundade och hade en del strul med att få gennakern att stå. Då såg vi att Solingen ändrat kurs och var på väg mot B1 som förväntat. Det var lätt att bli osäker en kväll som denna.

Hälsningar Michael

Tisdag 30 augusti

Denna kväll vart det bana 1 moturs dirigerat av seglingsledningen. Så en lång babord till A och sen mer eller mindre ”bonnakryss” till C1, halvvind till slör till B1 och halvvind till A igen. Rätt så stark vind med kanske upp till 8:a i byarna men lite lungnare mot slutet då speciellt vid C1 uppe under Svartsjölandet.
Jag och Markus, lånad gast från KBS som normalt kör Maxi 77, kom iväg fint och tänkte att vi skulle ha fart och koll på vriden. Det blev inte så extremt vridit, mera att det vred när vinden ökade och minskade och mycket trimmande av segel.

När vi kom till A igen så var klockan väldigt mycket före 19.05, så ett varv till (minst). Nästa gång till A var det tight till att bli målgång då vi rundade ca 19:20:30, bara en och en halv minut före tiden för målgång. Så till nästa märke och tillbaka till mål.

Som vanligt för hösten så börjar det att mojna och vi i den lilla H-båten blir nervösa att de större ska komma ikapp. Men denna gång höll det och vi kom först vid tiden 19:54:39.

Vi antog sen att alla som kom i mål inom 30 minuter från vår målgång skulle få vanliga poäng och de efter 30 minuter tröstpoäng. Om inte tröstpoängen skulle gälla så kom endast vi och Elan 340 i mål innan 20. Men roligare om alla kan kämpa hela vägen.

Roffe, korven satt extremt bra som alltid!

Erik och Markus på H-båt, SWE 345 ”Milka”

Tisdag 6 september

Fint väder, varmt och friska vindar under dagen. Väderprognosen för kvällen talade om SV-vind 6-10 m/s, och ökande. Det stämde inte helt. Vid start 5-6m/s men som senare avtog något. För kvällen hade jag nöjet att ha med en Safirseglare som gast, Johan, som för övrigt har Safiren som jag byggt (133)

10 båtar kom till start. Bana 2 och medsols seglades, vilket gav kryss till B- märket. Vindarna vid B-märket var luriga, lä bakom ön Storholmen. Stora ”lufthål” och vidbyar i en salig blandning. Gällde att ha ”en stor påse tur” och att ta en stor ytterbåge till C-märket för att inte hamna i lä under land. 2 varv seglades. Målgångstiden blev 19:29:32. Alla båtar kom i mål innan kl 20. Därefter blev det snabbt mörkt

Korv och dricka satt fint, blandat med diskussioner. Framfördes önskemål om att flytta ut märkena mer från land för att undvika ”lufthålen”. 30-minutersregeln för maxtid praktiseras nu, dvs att maxtiden förlängs efter kl 20 till 30 min efter första båt i mål. Måste skrivas in i reglerna.

Tack Rita för bogseringen till KBS

Erik & Johan // Soling SWE 104

Tisdag 13 september 2016

Så var det sista tisdagsseglingen för i år och 9 båtar kom till start. Det var ju en fantastisk kväll men alldeles för lite vind. Mellan 0 och 0,5 m/sek envisades mätaren att stå på.

Claes hade lagt bana 1 medsols men meddelade att seglingen inte startar om det inte kommer vind till kl 18:00. Så blev det också. Beslutet togs med jämnmod från den samlade skaran seglare även om det var lite snopet för toppbåtarna. Seglingen kunde ha blivit avgörande för slutresultatet men detta med vind är inget den mest begåvade seglare rår på.

Vi uppmanades därför att åka in till HSS och trösta oss med Roffes goda korvar. Alla mötte upp och Roffe grillade så det stod härliga till och alla korvar gick åt. På HSS veranda beslutades också att alla dagens deltagare skall få TP, dvs tröstpoäng. Motiveringen solklar. Det skall löna sig att komma.

Söndagen den 13 november kl 16:00 – 18:00 träffas vi i KBS Klubbhus. Det blir prisutdelning, förslag, synpunkter, diskussion om förändringar/kompletteringar i regelsystem och bana. Tisdagsseglingarna är bra, det märks inte minst på deltagandet, men inget är så bra att det inte kan bli bättre.